Hayatilah..

Glitter text generator
zwani.com myspace graphic comments

Tenang bersama alunan zikir....




Seperti mana kita tahu zikir itu adalah menyebut nama-nama Allah baik dilafazkan @ diingatkan dalam hati. apa sebenarnya itu zikir? untuk memudahkan permahaman kita , Zikir itu adalah "Ingat" . bila di sebut zikurullah maknanya "Ingat Allah". Kerana itu Allah pernah mengingatkan bahawa apabila hambanya mengingatinya maka Allah akan mengingatinya kembali sesuai dengan petikan hadis ini:


Riwayat Abu Hurairah ra., ia berkata:
Rasulullah saw. bersabda: Allah Taala berfirman: Aku sesuai dengan persangkaan hamba-Ku terhadap-Ku dan Aku selalu bersamanya ketika dia mengingat-Ku. Apabila dia mengingat-Ku dalam dirinya, maka Aku pun akan mengingatnya dalam diri-Ku. Apabila dia mengingat-Ku dalam suatu jemaah manusia, maka Aku pun akan mengingatnya dalam suatu kumpulan makhluk yang lebih baik dari mereka. Apabila dia mendekati-Ku sejengkal, maka Aku akan mendekatinya sehasta. Apabila dia mendekati-Ku sehasta, maka Aku akan mendekatinya sedepa. Dan apabila dia datang kepada-Ku dengan berjalan, maka Aku akan datang kepadanya dengan berlari. (Shahih Muslim No.4832)


Dan sebab itu amat dan sangat digalakkan untuk berzikir pada Allah. sepertimana pernah di sebut di dalam Al-Quran

Apabila kamu telah menyelesaikan ibadah hajimu, maka berdzikirlah dengan menyebut Allah, sebagaimana kamu menyebut-nyebut (membangga-banggakan) nenek moyangmu, atau (bahkan) berdzikirlah lebih banyak dari itu. Maka di antara manusia ada orang yang bendoa: "Ya Tuhan kami, berilah kami (kebaikan) di dunia", dan tiadalah baginya bahagian (yang menyenangkan) di akhirat.
(Surah Al-Baqarah 2:200)


Ibadah haji adalah salah satu pecahan ibadah SOLAT, dan saya mudahkan permahaman kita dengan "Maka bilamana engkau selesai solat, banyak banyaklah engkay berzikir kepada Allah". ayat selepas itu Allah Azza wa Jalla mengatakan jika kita berdoa untuk kebaikan/kesenangan didunia maka tiadalah bahagian yg senang baginya diakhirat kelak. Waallahualam


Allah berfirman

Hai orang-orang yang beriman. apabila kamu memerangi pasukan (musuh), maka berteguh hatilah kamu dan sebutlah (nama) Allah sebanyak-banyaknya agar kamu beruntung.
(surah Al Anfaal 8:45)


Perbanyakan lah doa dan zikir kita kepada Allah Azza wa Jalla. supaya kita mendapat perlindungan dan dimudahkan rezeki bagi Allah.


InsyaAllah...

No comments:

Post a Comment

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 Putera Kegembiraan |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...